کلاته های روستای بکاول:

روستای بکاول به جز خود بکاول که مستعد کشاورزی و باغداری است دارای سیزده کلاته به نامهای :

توخورده - بسخوکی -   تنگل  - آغال پلنگ  - الیاس - سنگ سفید - خو جه علی –

عمو حسن  -   پای گدار -   شوردر  -  سبز آباد  -   دهن کال، کج بازه  و اولنگ می باشد،

که جدا جدا به شرح هر کدام می پردازیم .

1-کلاته ی توخورده

از روستای کامه علیا که به سمت روستای بکاول راه بیفتی به کال توخورده می رسی  و  اگر کال توخورده را ادامه بدهی کلاته ی توخورده با زمینهای کشاورزی و مراتع و تپه ها و کوهها مشاهده می شود ،

می توان گفت از کال توخورده سمت راست جاده ی بکاول به سمت شمال ابتدای کلاته ی توخورده می باشد که این کلاته در سمت شرق روستای بکاول و نزدیکترین کلاته به روستا می باشد و حتی قسمتی از زمینهای کشاورزی این کلاته در پی باغا کنار کال توخورده  مرز زمینهای بکاول و توخورده را تشکیل می دهد.

در ویکی پدیا دانشنامه ی آزاد در باره ی توخورده چنین نوشته شده است :

 

قنات توخورده

کشور

ایران

استان

خراسان رضوی

شهرستان

تربت حیدریه

بخش

مرکزی

روستا

بکاول

مشخصات فنی

طول

۱۵۰ متر

عمق مادر چاه

۵ متر

تعدادمیلهٔ چاه

۵

دبی

۵ لیتر بر ثانیه

توخورده قناتی است که در روستای بکاول از توابع بخش مرکزی، شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی قرار دارد.

مشخصات قنات

طول این قنات ۱۵۰ متر است، تعداد ۵ میله چاه دارد و عمق مادرچاه این قنات ۵ متر می‌باشد. دبی این قنات ۵ لیتر بر ثانیه است.تعداد مالکان این قنات ۱۵ نفر می‌باشد و اراضی تحت کشت این قنات ۱۵ هکتار می‌باشد.

در واقع می توان گفت به علت کوهستانی بودن  در هیچ کلاته ی بکاول قنات و چاه وجود ندارد  و بیشتر چشمه های آب بر اثر نزولات جوی و بارش برف و باران بر روی کوهها  در دل سنگها چشمه های آب به وجود می آید که در سطح زمین جاری می گردد ، که کم و زیاد آن نیز بستگی مستقیم به بارش برف و باران دارد و کلاته ی توخورده نیز از این قاعده مستثنی نیست ، در سالهای اخیر به علت خسکسالیها آب این کلاته بسیار کم شده است به طوریکه سال گذشته هیچ گونه کشاورزی در این کلاته صورت نپذیرفته است و اکثر باغهای آن نیز رو به خشک شدن می باشد .

مدار آب توخورده بر دوازده شبانه روز می باشد که هر شبانه روز آب در روستای بکاول معادل 24 ساعت است یعنی هر مالک 12 روز یکبار نوبت آب به او می رسد .

تعداد مالکین این کلاته یازده نفر می باشد ، این کلاته از سمت مغرب با بکاول هم مرز می باشد واز سمت شمال به کوههامنتهی می گردد و از جنوب با روستای کامه علیا مرز مشترک دارد و از سمت شرق نیز به کلاته ی میروم که از روستای کامه می باشد  مرز مشترک دارد.

زمینهای کشاورزی آن در پای کمر آغال سنقره و باغهای آن نیز در کنار کلتغ توخورده واقع شده است ، بیشترین قسمت این کلاته را کوههای بلند تشکیل داده است که از آن جهت چرای دام استفاده می شود .

آب کشاورزی این کلاته از چندین چشمه تشکیل شده که اخیرا توسط جهاد کشاورزی شهرستان  و خودیاری مالکین این چشمه ها تجمیع شده و توسط لوله  به استخری که در جای مناسبی درست شده است هدایت می گردد و هر کدام از مالکین نسبت به ساعت آبی که دارند استخر را به اصطلاح بکاولیها( دبند ) میکنند و بعد (سر ) می دهند و زمینها و باغات خود را آبیاری می کنند  و بعد نوبت یکی از مالکین دیگر میرسد،  این موضوع دوازده شبانه روز ادامه دارد تا دوباره نوبت  نفر اول می رسد.

قبلا این کلاته دو استخر داشت یکی بعد از تنگی توخورده درست شده بود و یکی هم در باغ در بسته ولی در حال حاضر این دو استخر وجود ندارد ، آب باغ در بسته را نیز لوله کشی نموده اند جهت آب شرب روستا ی بکاول مورد استفاده قرار می گیرد .

قسمتهای مهم این کلاته پای کمر آغال سنغره ، کلتغ توخورده ، کنار کال توخورده ، تنگی توخورده ، باغ در بسته ، تی توخورده و تخچه بادامی می باشد ،

در رابطه با تخچه بادامی در مکی پدیا چنین نوشته شده است :

تخچه بادامی زمینی مسطح در بالای تپه ای است که در شرق بکاول است و به عبارتی روز از انجا می زند و ساختن چای آتیشی در آن مکان مرتفع بسیار عالی است .

 تخچه بادامی

ته توخورده


قسمتی از اراضی توخورده مشترک با بکاول

پای کَمَر آغال سُنغُره

پشت باغا

تنگی تو خورده

آب کشاورزی و استخر


باغهای توخورده