سبزآباد قناتی است که در روستای بکاول از توابع بخش مرکزی، شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی قرار دارد.

مشخصات قنات

طول این قنات ۱۵۰ متر است، تعداد ۴ میله چاه دارد و عمق مادرچاه این قنات ۵ متر می‌باشد. دبی این قنات ۱۵ لیتر بر ثانیه است.

تعداد مالکان این قنات ۲۵ نفر می‌باشد و اراضی تحت کشت این قنات ۴۵ هکتار می‌باشد.[۱]

کلاته و قنات سبز آباد

 کلاته سبز آباد همان طور  که از نامش پیداست یکی از سرسبز ترین کلاته های بکاول می باشد که در جنوب این روستا قرار گرفته است .

قنات این کلاته نیز همانند روستای بکاول چشمه ای است خدادادی که از زمین می جوشد و در سطح زمین جاری می گردد ؛ و با توجه به برف و بارانی که در فصول مختلف سال می بارد دبی آب آن نیز متغییر می باشد

اگر برف و باران زیاد باشد آب این قنات زیاد است و برعکس در سالهای خشکسالی به تدریج کم آب می شود ولی هیچگاه کسی را به یاد نیست که خشک شده باشد.

این کلاته پر آبترین قنات روستاست و به شکرانه ی این نعمت کشاورزی و باغداری رونق خاصی دارد و انواع و اقسام محصولات کشاورزی و باغی در آن موجود است.

مدار آب سبز آباد

مدار آب کشاورزی این کلاته بر 12 شبانه روز می باشد ؛ بیشترین مالکیت آب در این کلاته از آن مرحوم رحمت ال...قربانی و در حال حاضر از سعید قربانی و محمدعلی یعقوبی است و بقیه مالکین هر کدام از 6 تا 12 ساعت مالکیت دارند.

حد و حدود

این کلاته از سمت شمال به کلاته ی دهن کال و از جنوب چسبیده به کوه سبز آباد ؛ از شرق به کلاته ی کج بازه و اراضی روستای کامه علیا و از غرب به کلاته شوردر و پشت اولنگ سوخته منتهی می گردد.

راه ورودی 

از ابتدای ورودی روستای بکاول بعد از عبور از کال بکاول وارد جاده ی برگدار می شوی ؛ و بعد از گذشتن پی گدار و کال بازه راه ، و عبور از کلاته ی دهن کال به این کلاته خواهید رسید.

نکته

از جمله نکات قابل توجه در ابتدای جاده ی این کلاته درخت گردوی تنو مندی خودنمایی میکند.

اگرچه این درخت در اراضی سبزآباد است ولی متعلق به مالکین کلاته ی شوردر می باشد و معتقدند که این درخت گردو را سیل از شوردر به سبز آباد آورده است و در این مکان قرار داده است ؛ و مالکین هم پذیرفته اند.             ( حسن نمازی بکاولی)