گیاهان دارویی

از نقطه نظر پوشش گیاهی ، کلاته ها و مراتع و کوهها و کوهپایه های این روستا از پر بهاترین سرمایه های حیاتی مردم این دیار به شمار می آید و منبع تولیدات پروتئینی و دامی ان را تشکیل می دهد.

برخی از این گیاهان خاصیت دارویی داشته و گونه هایی نیز برای چرای دام و خوراک انسانها مناسب می باشد. و وفور این گیاهان اغلب بستگی به میزان باران و برف و کانونهای آبگیر و چرای بی رویه دامها دارد.پوشش گیاهی در نزدیکی ارتفاعات  بیشتر از دیگر جاها می باشد.

گیاهان دارویی :

از جمله گیاهان داروی که در این روستا می توان نام برد پونه ، شاه تره ، پونه ، زیره ، اسطو خودوس ، آویشن ، بارهنگ ، بو مادران ، خرفه ، خارشتر ، ریواس ، بادیو ، زرشک ، کاژیره ، کنگر ، گل بنفشه ، گل ختمی ، مخلصه ، کما ، شیرین بیان ، ریش بزک ، گل زیپا ، کاسنی ، دم گاو پا کلاغ  و ... را  نام برد  که در ارتفاعات و محلی که از دسترسی دامها به دور است به حد وفور یافت می شود .

هشدار:

متاسفانه اخیرا عده ای سود جو پیدا شده اند که در فصول مختلف سال و بی رویه این گیاهان را جمع آوری می نمایند وقبل از گلدهی و تکثیراز ریشه بیرون می کشند و به فروش می رسانند که این عمل  باعث کمبود این گیاهان و اسیبب جدی به طبیعت بکر و زیبای این روستا می گردد. لذا از شما هم ولایتیهای عزیز و گرامی می خواهم ضمن احترام به این افراد با تذکر جدی  باعث جلوگیری  از این افراد در کمبود و از بین رفتن این گیاهان شوید .(حسن نمازی بکاولی)